Anmeldt af: Susanne Schatz

To helt vildt forskellige par (penge møder hippie) har den samme drøm om at få et barn, og det samme problem – at det mislykkes. Fertilitetsklinikken er blevet vejen til at opfylde ønsket, men noget går galt og de to kvinder ender med at bære den andens baby i sig.

Nu tænker du måske, at det er lidt for langt ude – men tværtimod! De seneste år er det sket her – ovenikøbet 6 gange. Mennesker begår fejl, men denne slags fejl har næsten uoverskuelige konsekvenser – for alle. Mange kvinder har prøvet i årevis at blive gravide, og når det endelig lykkes, hvad gør man så, hvis det ikke er ens eget barn? Abort? Opfostrer en fremmedes baby? Kan man elske et barn, som har en andens gener og udseende? Fortæller man det også nogensinde til sit barn?
Et moralsk, etisk og ikke mindst et meget personligt dilemma, som de færreste ønsker at stå midt i.
Barbara Topsøe-Rothenborg (Danmarks elskede ‘Nana’) er gradvist sprunget ud som instruktør (f.eks. ‘Madklubben’) – og hun har en meget personlig tilgang til emnet, da hun selv i to år har gennemgået en fertilitetsbehandling. De fleste regner jo ikke med, at det kan være et problem at blive gravid, og hvis, så er det ofte ikke noget, man taler højt om. Det er enormt sårbart og skamfuldt, og for nogle kan det føles som ikke at være ”en rigtig kvinde” (eller ”en rigtig mand”) – selvom 20% af danskerne er ramt af problemet.
Komedier har desværre ofte ikke så et godt ry, speciel blandt anmelderne, men jeg synes det er en undervurderet genre. Med et glimt i øjet kan selv mere vanskelige emner tages op. Komedierne kan vise noget alvorligt uden at det nødvendigvis føles tungt.
Og præcis det formår Topsøe-Rothenborg! I løbet af 109 minutter bliver vi taget med i en verden, som er fyldt med håb, glæde, forventninger, frygt og misforståelser. Når det drejer sig om graviditet, fødsel og børns opdragelse er alle lige pludselig eksperter og kommer med deres ”erfaringer, viden og holdninger”, uanset, om man har lyst til det eller ej!
Instruktøren har besat alle roller med gode skuespillere, og hver eneste lille rolle føltes perfekt castet. Mille Dinesen (bl.a. fra ‘Rita’, ‘Jagtsæsonen’) som Cecillie, en karrierekvinde i 40-erne, og Katinka Lærke Petersen (f.eks. fra ‘Når støvet har lagt sig’) som Hippie-pigen Liv har de bærende hovedroller. De er et udmærket match i deres forskellighed. Det er rørende og meget troværdigt, hvordan de konkurrerer og prøver at finde ud af det med hinanden!
Sara Boberg (‘Bænken’, ‘Hotellet’) som Livs mor, er også virkelig et kup. Med hendes perfekte blanding af at være der for sin datter, og så alligevel ikke kunne sætte sine egne issues i parentes, fremstår hun totalt manipulerende – hvilket føder Livs gradvise frigørelse fra sin mor, en proces der skildres perfekt.
Ellers er der en uendelig lang liste af kendte navne – b.la. Lars Ranthe, Thomas Bo Larsen, Troels Lyngby, Laura Bro, Kasper Dalsgaard, Neel Rønholt og Solbjerg Højfeldt.
Der var ikke et sekund, hvor jeg kedede mig eller faldt fra. Filmen er præcist bygget op, suppleret af velvalgt musik, handlingens tempo og forløb, alle de fine nuancer og mellemlag, de rørende og morsomme øjeblikke, emnets alvor og alt det genkendelige og dybt menneskelige. Filmen er absolut velkomponeret, med en god balance mellem det alvorlige og morsomme. Jeg var ekstremt underholdt. Men jeg overvejede også: Hvis jeg nu selv var i denne situation, hvad så?
‘Bytte Bytte Baby’ er en rigtig god film, som er relevant for unge og ”ældre piger” ligesom forældre, søskende, venner – og kan sagtens åbne op for en vigtig snak.
