Anmeldt af: Nikolaj Madsen

Instruktøren bag den mest hadede ’Star Wars’ film, ‘Star Wars: The Last Jedi’, forsøger nu at lave en efterfølger til hans succesfulde ’Knives Out’ film fra 2019. Men kan han spinde et mysterium på samme niveau som det første?

Handlingen udspiller sig i 2020 under pandemien. En præmis jeg vendte øjne af mange gange i løbet af filmen, for det er en tid man helst vil glemme, specielt når man bare gerne vil se Benoit Blanc (Daniel Craig) opklare en sag. Efter noget tid, bliver hele problemet med pandemien dog kastet ud af vinduet ved hjælp af en magisk pistol der gør at de ikke længere skal tænke på hverken masker eller sikkerhedsafstand.
Det var en lettelse at vide at resten af filmen ikke ville handle om det, men hvorfor så overhovedet starte ud med det? Og hvorfor lave så nem en løsning på det – endda en der aldrig bliver forklaret? Det er disse lappeløsninger, der går igen og igen i løbet af filmen, der gør at man bliver hevet ud af handlingen.
Filmen er præget af en del namedropping, som ikke rigtig fungerer. Både fordi det ikke betyder noget for karaktererne eller plottet og fordi det bare er godt gammeldags kikset. Der er også en reference til spillet ”Among Us”, der var så tåkrummende at jeg blev nødt til at pause filmen et øjeblik. Disse forsøg på at være med på aktuelle trends gør filmen endnu mindre tidsløs end den er i forvejen.
Den sofistikerede Benoit Blancs første scene i denne film, står i trist sammenligning med hans introduktion i den første film. Hans karakter er blevet gjort dummere og mere klodset her i efterfølgeren – højst sandsynligt for at få den kvindelige hovedperson til at shine. Det er ærgerligt at Daniel Craigs karakter skal trækkes ned, bare for at Rian Johnson kan få nogle flere point på Woke-skalaen.
De fleste af karaktererne er flade og man har næsten ikke sympati for nogen af dem. Filmen lader som om det er karaktererne, der driver historien fremad, men det er så tydeligt at det er det stik modsatte, der er tilfældet.
De flade karakterer bliver ledt igennem et urealistisk plot, hvor alt går lige som det skal. Hver gang en karakter skal have vigtig information, så står de tilfældigvis og overhører en samtale hvor der bliver snakket om lige præcis det de skal vide. Det var så tydeligt at der blev lavet lappeløsninger på plottet, for eksempel i form af en skudsikker dagbog eller en chillisovs, der var det helt rigtige sted.
Selvom filmen har nogle få spændende scener, så kan det langtfra redde det krakelerede plot og de flade karakterer.
‘Glas Onion: A Knives out Mystery’ kan ses på Netflix
