‘Stranger Things – sæson 4(bind 1)’: Årets, måske mest ventede serie, vender tilbage med mere gys

Anmeldt af: Lou von Brockdorff

Da ‘Stranger Things’ premierede i 2016, tog den verden med storm og blev lynhurtigt en kæmpe succes, som gjorde at den efterfølgende har været en af de største og mest populære serier på Netflix. Efter lang tids venten, er den nu tilbage med første del af sæson fire.

Fjerde sæson af ‘Stranger Things’ begynder 6 måneder efter handlingen i tredje sæson. Vores gruppe af helte er her blevet spredt, og er samtidig også begyndt i gymnasiet. Eleven og familien Byers er i Californien, mens Lucas, Dustin, Will og Mike stadig er i Hawkins. De kæmper alle med de nye omgivelser, især kæmper Eleven hårdt, da de andre på skolen ser hende som en særling, og groft mobber hende. I Hawkins er Lucas kommet på basketball holdet og bruger det meste af tiden med sports-drengene, mens Dustin, Mike og Will stadig er en del af den mere nørdede gruppe. Og for at det ikke skal være løgn, dukker truslen fra den mørke dimension op igen, denne gang i en mørkere og mere intelligent form, så vores unge helte må, midt i deres daglige kampe med gymnasielivet, også endnu engang kæmpe mod ondskaben.

Duffer-brødrene skabte og instruerede den første sæson, som var en kæmpe hyldest til 1980’erne. Der var referencer til 80’er film, til diverse trends i 80’erne, musik fra 80’erne og hele looket og stilen ramte 80’erne meget præcist. På de efterfølgende sæsoner, har de fået andre til at instruere, mens de stadig begge har været med til at skrive alle afsnittene. I fjerde sæson har de igen selv instrueret alle afsnittene.

Første sæson startede ud med en forholdsvis lille gruppe af karakterer. Vi havde Eleven(Millie Bobby Brown), Mike(Finn Wolfhard), Dustin(Gaten Matarozzo), Lucas(Caleb McLaughin), Nancy(Natalia Dyer), Will(Noah Schnapp), Jonathan(Charlie Heaton), Steve(Joe Keery), og de voksne Joyce(Winona Ryder) og Jim(David Harbour). Det var et overskueligt antal af karakterer. Alle karaktererne havde noget at byde på, og skuespillet hos børnene var overraskende godt. Bobby Brown blev endda Emmy-nomineret for hendes præstation.

Winona Ryder, som især var stor i 80’erne og 90’erne fik også lidt af et comeback i rollen, som mor til den forsvundne Will. Det blev også serien der for alvor gjorde David Harbour til en stjerne.

Vi fik også nogle nye karakterer i anden og tredje sæson. B.la. Max(Sadie Sink), Billy(Dacre Montgomery), Erica(Priah Ferguson) og Robin(Maya Hawke). Og her i fjerde sæson er der endnu flere nye karakterer.

Den originale gruppe er som sagt spredt, og de nye karakterer findes primært i de nye vennegrupper, de hænger ud med. For mig gør det uheldigvis at der kommer til at være for mange karakterer, som man skal engagere sig i og følge. I løbet af serien bliver karaktererne endnu mere spredt, og der kommer mange handlingstråde at holde styr på. Jeg mister meget hurtigt overblikket over de forskellige handlinger, og overblikket over hvad de forskellige karakterer er i gang med. Det hele bliver lidt rodet og uoverskueligt. Det virker som om at Duffer-brødrene og de andre forfattere, har haft lidt for høje ambitioner, ved at tilføje for mange handlingstråde og for mange nye karakterer.

Desværre syntes jeg også afsnittene er for lange. Det første afsnit varer over en time, mens finaleafsnittet varer halvanden time. Afsnittene indimellem varer alle omkring en time. Det giver mening at afsnittene er så lange, når vi har så mange forskellige karakterer og handlinger at følge. Men det bliver desværre for langtrukkent. I stedet for at følge alle karakterer i hvert afsnit, kunne man måske havde skåret ned, og følge de forskellige grupper af karakterer i de forskellige afsnit. Det havde måske også gjort handlingen mere overskuelig.

Når det er sagt, så er der også mange gode ting i fjerde sæson af ‘Stranger Things’. Vores gruppe af helte er stadig ultra-charmerende og velspillende. De nye karakterer som er tilføjet er også charmerende og alle spiller godt. Igen er 80’er looket og referencerne fejlfrie, og folk som er vokset op i 80’erne, eller har en svaghed for 80’erne, får alt det som de forventer af 80’er nostalgi i serien.

Selve den visuelle side er virkelig flot, med meget imponerende effekter og med et ligeså imponerende arbejde på billedsiden. Lydsiden er derudover imponerende god, og indimellem er den voldsomt ubehagelig.

Jeg er i denne sæson igen, især blæst bagover af Bobby Brown. Hun er så god i rollen som Eleven, og outshiner sine medskuespillere i alle hendes scener. Hendes udvikling i denne sæson er for mig, noget af det bedste i selve handlingen.

Den første sæson af ‘Stranger Things’ var ren sci-fi, med et lille hint af gys. Men i fjerde sæson er der skruet op for gyserelementerne, da ondskaben denne gang er ondere, mørkere og mere intelligent. Der er nogle effekter og scener i denne sæson, som for alvor er uhyggelige. Jeg er vild med at de har gjort serien mere uhyggelig, da det bidrager også med noget nyt til serien. I tredje sæson virkede uhyggen og det ondes plan, lidt for meget som en gentagelse af de første to sæsoner. Så det ekstra uhyggelige løfter fjerde sæson, så det ikke bare er det samme de skal kæmpe imod endnu engang.

Fjerde sæson har været længe ventet, og har været 3 år undervejs. Jeg sidder desværre tilbage og er en smule skuffet. Jeg er vilde med gyserelementerne, og jeg er stadig vilde med vores originale karakterer, og nogle af de nyere. Men det ender bare med at føltes lidt for rodet, lidt for ambitiøst og lidt for langtrukkent.

‘Stranger Things sæson 4 – Bind 1’ kan ses på Netflix

Bind 1 har 7 afsnit med en spilletid på ca. 60-90 minutter

Du kan se traileren her: https://www.youtube.com/watch?v=mVsJXiI60a0