‘The Batman’: Robert Pattinson viser tænder som den bedste Batman, i Matt Reeves længe ventede ‘The Batman’, der indfrier de høje forventninger.

Anmeldt af: Kasper Rasmussen

Batman vender storslået tilbage som gotisk engel med flagermusevinger i episk 3 timers måneskins opera, der direkte kvalitetstruer Nolans ‘Batman’-trilogi.

Hvor Superman altid har stået for lyset i Metropolis, har Gotham Citys største detektiv Batman enevældigt stået for mørket med alle dens skygger og skæve eksistenser og aldrig før er Gotham City blevet beskrevet så frydefuldt grumt og mørkt som i ‘The Batman’.

Den socio/-psykopatiske Edward Nashton er blevet godt gal i skralden på Gothams råddenskab af korrupte systemer, politikere og falske advokater og hans første offer er byens borgmester der som den første må lade livet, før der diskes op med flere ofre og trusler. For Gothams borgere skal se byen som den virkelig er, siger han fra sine torturvideoer. Dette vækker naturligvis også markant harme hos byens korrupte gangsterbosser Carmine og Pingvinen, der i virkeligheden styrer byen. Men én af byens få retskafne mænd, politikommisæren James Gordon, ser dette som chancen til endeligt at få gjort op i byens råddenskab og sammen med byens mægtigste detektiv, går oprydningsarbejdet i gang. Men den mystiske Selina Kyle ligger også inde med personlige agendaer for byen og det kommer til at opildne ikke bare byen, men også den største detektiv af dem alle: hævneren THE BATMAN!

DC´s største helt, flagskibet Batman, havde sin seneste solofilm med Christopher Nolans ‘Batman’-trilogi, der sluttede i 2012 med ‘The Dark Knight Rises’, og det må jo siges at være lidt af en hård nød at knække, hvis der skal gøres håb om forbedringer.

Men instruktør Matt Reeves har, efter de meget vellykkede ‘Abernes Planet’-opdateringer ‘Revolutionen’ 2014 og ‘Opgøret’ 2017, tilsyneladende kun varmet op. For med ‘The Batman’ står han med svendebrevet. Sjovt, men ikke særlig overraskende, har han skelet til Nolans ‘Batman’-trilogi og uden at afsløre for meget, skal ‘The Batman’ ses som første del af en sikkert større følgeton af fortællinger. Det er lidt af de samme rød/brune farver der benyttes som Nolans ‘Batman Begins’ 2005 og bare starten på ‘The Batman’ minder os om opstart scenerne på hustagene i ‘The Dark Knight’ 2008. Den fantastiske biljagt med Jokeren i selvsamme film er der også skelet til, men er her i ‘The Batman’ mere eksplosiv og fantastisk. Sådan måske bare for lige at sige: “HER KOMMER JEG!”. Ligeledes de voldsomme diskoteks besøg, med en kampglad Batman.

Bortset fra disse paralleller, er det dog en helt ny og anderledes mere mørk, men ironisk nok, mere menneskelig og hudløs udgave af Gotham City der fremvises. Det er en ung Batman der skues, med alle de opstarts problemer der indfindes. Der er meget langt fra Nolans `tumbler´ køretøj, til ‘The Batman’s Batmobil, der mere ligner en 12-årig drengs våde drøm om et `Hot Wheels´ køretøj og hans lettere emoagtige tilgang til både frisure og makeup, minder os også om hans stadig famlende alder og erfaringer. Alt sammen noget der yderst klædeligt markerer sig, men bare rolig, det er stadig BATMAN. Det er bare sådan lidt mere David Fincher ‘Seven/Zodiac’-agtigt. Og de kontaktlinser sparker altså røv, Bruce!

Fortællingen er løst baseret på ‘The Long Halloween’ tegneserien fra 1996, men manuskriptforfatteren Peter Craig i samarbejde med Matt Reeves selv, har leveret et fremragende Batman oplæg, der sagtens kunnet havde stået nøgent alene, hvis det altså ikke havde været for tegneserieoplægget. ‘The Batman’ er en yderst spændende krimi med masser af twists og nye snørklede veje, der får Batman figuren tilbage til sin oprindelige ret, nemlig som mesterdetektiv!

Actionscenerne er sikkert derfor også mere rå og realistiske end nogensinde før, hvilket også kun gør det hele mere intenst og nærværende.

Skuespillet er på hele linjen ganske fejlfrit, her tænker jeg mest på Andy Serkis som Alfred Pennyworth og John Turturro som gangsterbossen Carmine Falcone, men filmen ville ikke have været nær det samme, hvis ikke det havde været for disse kanonskuespillere:

Paul Dano har fået den krævende rolle at skulle krybe ind under huden på den populære superskurk `The Riddler, her under det nye navn Edward Nashton. Den populære Batman skurk, der debuterede i ‘Detective Comics’ 1948, blev senest spillet af en temmelig overgearet Jim Carrey i Joel Schumacher rædslen ‘Batman Forever’ 1995. I ‘The Batman’ er vi ikke i gear, men nærmere til indlæggelse på psykiatrisk afdeling. Har man set Paul Dano i rollen som Alex Jones i Denis Villeneuves ‘Prisoners’ 2013, men nu tilsætter han lidt Hannibal Lecter, som hvis var han født på Gotham Asylum, er vi ved at være der, GYS!.

Zoë Kravitz har ligeledes fået den næsten umulige opgave at bringe Catwoman aka. Selina Kyle til live efter de ellers tidligere glimrende forsøg af Michelle Pfeiffer i Tim Burtons ‘Batman vender tilbage’ 1992 og senest Anne Hathaway i Christopher Nolans ‘The Dark Knight Rises’ 2012. Alt dette er fortid nu, for Kravitz EJER nu rollen som Catwoman der faktisk debuterede samme år sammen med Batman selv, i dennes første tegneseriehæfte som ‘The Cat’ i 1940. Man forstår hvorfor Robert Pattinsons Batmans hjerte smelter.

Colin Farrell er et MUST-SEE som Pingvinen. Iført grotesk makeup, kluntet gangart og rusten stemmeføring, er der her tale om ægte Hollywood magi i maskeforklædning. Skurke favoritten fra 1941 har ALDRIG stået bedre og mere grotesk korrekt end i denne version. Et stort og helhjertet BRAVO herfra og derfor ikke et ord mere om Danny DeVitos ellers fornøjelige præsentation fra 1992. Og så gør det heller ikke noget at han kalder Kommisær Gordon og Batman for Politimester Striks og Sorte Slyngel, hvilket luner i lattermusklererne!

Jeffrey Wright spiller politikommisær James Gordon, der kun stoler på Batman. Man skulle ellers tro at Gary Oldmans formidable præsentation fra Nolan-trilogien var toppen, men nej. I ‘The Batman’ spilles der bare! 1939 karakteren er ganske vist i 2022 sort, men lyser nu skarpere end nogensinde!

Så mangler vi bare at nævne vores egentlige hovedperson, nemlig mesterdetektiven selv og det står det tidligere ‘Twilight’-idol Robert Pattinson for. Igen må mine superlative stå i kø, for den 35-årige skuespiller er nu ved at nå toppen af hans karriere. Fordi for første gang kan Batman virkelig mærkes og føles og det er uanset om det er Bruce Wayne eller mesterdetektiven der er i fokus. Jeg vil gøre dette meget kort: vi er kommet meget langt siden Adam West!

Filmens måske alligevel største force er dog Matt Reeves beskrivelse af Gotham City, som man nu føler både kan mærkes, lugtes og smages i al sin ‘Blade Runner’ grynende råddenskab i fuld symbiotisk harmoni med Michael Giacchino flotte score og selvom f.eks. Batmans tema kan sammenlignes lidt med Chopins klaver sonate no. 2, er det alligevel et score der kan sammenlignes med det bedste fra en Hans Zimmer.

‘The Batman’ er et storværk af en noir-film, med et brusende kærlighedsforhold a la James Bond.

Jeg kunne faktisk godt lægge 6 Chaplins, men vedlægger kun 5, da jeg vil reservere de 6 til næste kapitel. For som der i ‘Casablanca’ smukt siges, citeres der i filmen “Det kunne blive begyndelsen på et smukt venskab”, og sådan et er altid godt at have til gode.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: