‘Cruella’: Cruella vender tilbage, med stærk “Origin Story” i halvfjerdsernes London, og JEG ELSKER DEN allerede!

Anmeldt af: Kasper Rasmussen

Emma Stone og Emma Thompson er ikke alene om at stjæle billedet i fomidabel ‘The Devil Wears Prada’ Rip-off.

Der skal som bekendt en god skurk til at få helten og historien op i gear og hos Disney studierne har ingen Disney Skurk gjort mig så “glad”, som skurkinden fra 1961´s ´101 Dalmatinere´ , nemlig Cruella De Vil. Inspireret af skuespilleren Tallulah Brockman Bankhead(som naturligvis også,meget kort,dukker op i filmen på en tv-skærm)og tilpasset efter Dodie Smiths roman fra 1956, har Cruella altid haft en vedholdende tiltrækningskraft hos flere generationer.

Man prøvede i 1996 og i 2000 at tilføre hende noget “nyt liv” med hjælp fra Glenn Close i nogle rædsomme liveaction film, og nu prøver Disney studierne igen. Men DENNE gang virker det, omend i en noget yngre udgave!

Estella vokser op hos sin enlige mor, med den ene side af hovedet dækket til med ravnesort hår og den anden snehvidt hår. Dette gør hende til et sikkert mobbeoffer med øgenavne som “stinkdyret”. Heldigvis er hun god til at slå fra sig og gerne drengene giver hun tæsk. Men den lille outsider har det svært, og når hun bliver “uartig” kalder hendes mor hende derfor for Cruella. Heldigvis er Estella et meget intelligent barn og hurtigt fatter hun en stor interesse for den glitrende modeverden. En dag indtræffer en tragedie og hun bliver i klassisk Disney stil forældreløs. Heldigvis møder hun de to ligesindede og forældreløse kammersjukker Jasper og Horace, og de bliver hurtigt bedste venner. Men inden i Estella er der en person der gerne vil ud, og hun lever ikke lige efter bogen, nemlig: Cruella!. “Sammen” tager de modekampen op mod Londons største modedesigner: The Baroness. Dette fører nogle gamle skeletter ud af skabet, men ikke mindst Cruella De Vil!

Der skal en del “vid & bid” til hvis man forsøger sig til at opdatere noget klassisk materiale som ‘101 Dalmatinere’. På den ene side vil man gerne forsøge at lave noget spændende, originalt og nyskabende og på den anden side, typisk hos produktionselskabet(i dette tilfælde Disney), skal der kunne spindes lidt guld på diverse strømpesalg og Happy Meals.

Filminstruktøren Craig Gillespie har tidligere b.la. instrueret den Oscar belønnede `I´ Tonya´ fra 2017, og han har nu kreeret dette nye “spin” på Cruella de Vil karakteren til stor succes. For han har utvivlsomt haft Disneys markedsføringsteam åndende ned af nakken dagligt, for at se om filmen nu også kan samle familien foran Disney+ kanalen, samtidig med at kunne holde vand. Og det kan `Cruella`!.

Filmen ligner naturligvis de 140 millioner dollars den efter sigende har kostet, med fantastiske kostumer, ekstravagante kulliser og store Hollywood stjerner. Men filmens kvaliteter kan ikke gemme sig under dens prangende 134 minutters spilletid.

`The Favourite´s'(2018) manuskriptforfatter Tony McNamara har i samarbejde med Dana Fox, givet karakterne dybde med fuld respekt for fanbasen af originaloplægget, der hermed yderst tvivlsomt vil skuffe både nye og gamle `Dalmatiner´ fans. De mange nye sidekarakter, som f.eks. `The Baroness og den Ziggy Stardust inspirerede modedesigner Artie, smyger sig sikkert rundt blandt de klassiske figurer, med en selvsikker elegance.

Craig Gillespie instruerer både film og skuespillere med en dreven proffessionisme, der ikke er bange for at komme ud på meget dybt og mørkt vand. Netop som vi tror vi er i `The Devil Wears Prade´ Disney-remake-land, hiver han tæppet grundigt væk og vi bliver efterladt med sorg og store følelser, der ligger meget langt væk fra Disney+-land. Det er også første gang i en Disneyfilm, hvor jeg er støt på musik af b.la. The Doors, Blondie, Black Sabbath, Deep Purple, The Clash, Queen og The Stooges. WOW!

Skuespillerene er alle og jeg mener ALLE! – perfekt castede til deres roller, med en blændende Emma Stone som Cruella, og en Emma Thompson der fuldstændigt udtværer Meryl Streeps rolle som modedronningen Miranda i netop `The Devil Wears Prada´ fra 2006. Emma Thompsons The Baroness er dog ond som i VIRKELIG ond, og ikke Cafe Latte ond som Streep.

Disney studierne har sammen med et fantastisk cast både foran og bag kameraet formået at skabe en moderne opdatering af an klassiker, der kan står skulder-mod-skulder til original tegnefilmen.

Modekollektioner kommer og går, men Cruella består! BRAVO!

Husk at se rulleteksterne til ende, da der indgår en MEGET vellykket ide med tilknytning til den originale tegnefilm.

‘Cruella’ kan ses i enkelte biografer, og på Disney+ premier acces, fra den 28.maj

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: