‘Crime Scene: The Vanishing at the Cecil Hotel’: Får vi svaret på hvad der skete med Elisa Lam?

Anmeldt af: Lou von Brockdorff

Elisa Lam var 21, da hun i 2013, forsvandt fra Cecil Hotel i Californien. Den sidste gang man så hende, inden hun forsvandt, var på en mystisk overvågningsvideo. Og 20 dage efter blev hun fundet druknet i en vandtank, på taget af hotellet.

Siden Elisa Lams død og forsvinden, har det været lidt af et mysterie, hvad der skete med hende, og hvordan hun endte i vandtanken. Den sidste video man har med hende, er også mystisk, da hun her opfører sig meget underligt. Hun står også i en elevator, hvor dørene ikke kan lukke, selvom der ikke er noget der spærer dem. Dørene er efterfølgende blevet undersøgt, og der var intet i vejen med dem.

i ‘Crime Scene: The Vanishing af the Cecil Hotel’, forsøger man nu at finde ud af hvad der skete, og samtidig får vi hotellets historie. Det er nemlig ikke bare Elisa som er død på hotellet, men hotellet har en lang række dødsfald bag sig, og hotellet har derudover også en lang historie med uforklarlige hændelser, som gør at flere mener hotellet er hjemsøgt. Vi får fortalt historien om hotellet, og Elisa, af ansatte på hotellet, folk der har boet på hotellet, efterforskere, politifolk, og konspirationsteoretikere.

Og vi kan allerede tage fat i det første problem med serien her. For, for mig, er serien bygget op, med for mange konspirationsteoretikere, som bare har set Elisa Lam videoen, og læst om sagen. Der er for mange som fortolker på videoen, og har ideer til hvad der mon sker, og hvad vi ikke ser. Men jeg mangler flere eksperter, eller nogen som kan komme med flere svar på, hvad præcist der skete. Jeg har tidligere set Elisa Lam videoen, og teoretikerne kommer ikke med nogle oplysninger, som jeg ikke selv har tænkt på, eller læst om før.

Det mest spændende, er derfor de øjeblikke, hvor eksperter, efterforskere og ansatte, fortæller om ting som faktisk er sket, og giver os nogle kolde facts. Det er også i de øjeblikke at vi faktisk bliver klogere på sagen. Jeg vil bare ønske at der var flere af disse personer med. Det er også i de her øjeblikke, især når ansatte snakker om hotellet og alle oplevelserne, at mystikken omkring hotellet virkelig kommer frem, og vi virkelig finder ud af hvad det er for et hotel, og hvilke ting som er hændt der.

‘Crime Scene: The Vanishing at the Cecil Hotel’ er instrueret er Joe Berlinger, som har gjort sig meget i crime-genren. Han har tidligere instrueret ‘Paradise Lost’, ‘The Ted Bundy Tapes’ og ‘Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile’. Hvor ‘The Ted Bundy Tapes’ og ‘Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vilde’, ligger på Netflix. Han har derudover også andre true crime titler på cv’et, og er virkelig en mand som har slået sit navn fast i denne genre.

Jeg forstår godt han har kastet sig over Elisa Lam-sagen, for det er en sag som indtil nu har været mystisk, og som virkelig mange film går op i. I ‘Crime Scene: The Vanishing at the Cecil Hotel’, får vi endda af vide at folk har diskussionsgrupper på Facebook om sagen, selvom den nu er 8 år gammel. Det er også derfor at Berlinger, har haft en kæmpe gruppe mennesker at vælge imellem, som helt tydelige gerne vil komme med deres input til sagen. Det gode man kan sige om det, er at man forstår hvor stor den her sag er, men som sagt mangler jeg flere ekspertudsagn.

I løbet af serien kommer den ikke kun til at handle om Elisa Lam og hotellet, men den kommer også ind på det slumområde, som ligger lige ved siden af hotellet. Det kan måske også være med til at forklare alle de mord, og ubehagelig hændelser på hotellet. Det er også med til at give en god beskrivelse af området, og måske, et forsøg på at finde en forklaring, på nogle af mysterierne.

Det virker dog ikke til at slumområdet omkring hotellet, havde noget med Elisa Lam at gøre. Men det er da spændende lige at få med.

Visuelt er serien bygget meget op, som vi kender true crime serier. Det er med dækbilleder, interviews, arkivbilleder og arkivklip, klip fra nyheder og efterforskningsklip og billeder. Det er ikke nyt, og der er ikke noget, som gør at den visuelt er anderledes end andre true crime serier. Det kunne ligeså godt være en serie, om alle andre mord eller dødsfald.

En spilletid på næsten 4 timer, er også lige at trække den til den lange side. Især når størstedelen af det, er folk som gætter på hvad der måske er sket, og der går ret langt tid før vi får svar på de spørgsmål vi rigtigt har.

Dog kommer der nogle nye informationer om Elisa Lam, som giver mere en forståelse af hende, og giver os en bedre forståelse af hendes opførsel i videoen og hendes forsvinden. Og hvis man har læst om Elisa Lam, eller set videoen, så giver serien her, måske de svar som du mangler, for at opklare mysteriet.

‘Crime Scene: the Vanishing at the Cecil Hotel’ kan ses på Netflix

Serien har 4 afsnit med en spilletid på ca 55 minutter

Du kan se traileren her: https://www.youtube.com/watch?v=UkoboFsY9_g