‘The Trial of the Chicago 7’: En enormt effektfuld, vedkommende og velorkestreret kritik af det amerikanske retssystem og retssagen i 1968.

Anmeldt af: Anders Davies

Aaron Sorkin viser endnu engang sin overlegenhed indenfor rappe replikker, skarp klipning og god historiefortælling

’The Trial of the Chicago 7’ er baseret på den amerikanske retssag omhandlende optøjerne i Chicago i 1968. Optøjerne skete i forbindelse med en demonstration imod Vietnam-krigen. Demonstranternes møde med politiet eskalerede og otte mænd bliver retsforfulgt, som ansvarlige for demonstrationernes voldelige udvikling.

Fra hippier til studerende, repræsenterer de otte anklagede forskellige organisationer og sammenslutninger, der var indblandet i demonstrationerne. Udfordringen at introducere alle disse personer, løser instruktør og manuskriptforfatter Aaron Sorkin med et helt eminent anslag. Der krydsklippes dynamisk imellem vores hovedpersoner, mens de i forskellige steder i landet, forbereder sig på at tage til Chicago og på at skulle demonstrere. Replikkerne startes hos en karakter og hopper over til en anden, i en humoristisk og tempofyld sekvens, der samtidig giver os et overblik over det store persongalleri.

To af de mest markante karakterer, er henholdsvis den uformelle hippie Abbie Hoffman, der spilles af Sacha Baron Cohen, og den fattede og seriøse Tom Hayden, som spilles af Eddie Redmayne. De to karakterer har vidt forskellige ideer om hvordan demonstrationen og den generelle kampagne burde køres, hvilket er grobund til en af filmens større konflikter. Samtidig er det også to af de mest markante skuespils præstationer, men som stikker i sin retning. Det er nemlig som om, at Sacha Baron Cohen, spiller Sacha Baron Cohen, for alle cylindre. Næsten som en tegneseriefigur, fra Borat eller Brüno universet, der clasher med nogle af de mere jordnære karakterer. Og især overfor Eddie Redmayne, der på samme måde spiller Eddie Redmayne, med alt hvad den kan klare af akavet kropsprog, nervøse tics og lavmeldt måde at tale på, som om han stadig ikke har lagt sit fysiske skuespil fra ’The Theory of Everything’ bag sig.

De spiller skam overbevisende og godt, de kan bare godt komme til at larme og stikke en del ud, taget i betragtningen af at de skildrer rigtige mennesker og begivenheder.

Derudover er der generelt ros til castet, hvis man kigger videre fra de to umage mænd. Især Mark Rylance, som advokaten William Kunstler, Yahya Mateen-Abdul II, som den ottende anklagede, Frank Langella, som den frustrerende og uretfærdige dommer, og også Joseph Gordon-Levit, med en afmålt præstation, der gør sig enormt godt blandt alle de store armbevægelser fra resten af casten.

Men den virkelig stjerne, er selvfølgelig Aaron Sorkin selv. Udover et fantastisk anslag, bærer han nemlig stilen videre med at have konstrueret en enormt dynamisk og medrivende fortælling om juridisk uretfærdighed, politivold og korruption, der rammer enormt aktuelt.

Vi klipper mellem scener fra optøjerne, hvor vi ser politiet banke løs på de blomsterbærende demonstranter, til sort-hvide optagelser fra de virkelige optøjer i 68. Man får nærmest et chok, når man ser en knippel falde i den fabrikerede virkeligheden, og høre og se den smælde over en rigtig demonstrant.

‘The Trial of Chicago the 7’ kan ses på Netflix, og i udvalgte biografer.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: