‘Tenet’: Nolan viser sig igen, som en teknisk mesterinstruktør.

Anmeldt af: Lou von Brockdorff

Efter lang tids ventetid får vi nu endelig Christopher Nolans nyeste film ‘Tenet’ i biografen – en film som mange håber skal redde biograferne i år.

Vores unavngivne hovedperson arbejder for CIA, men efter en operation som går galt, bliver han bevæbnet med et eneste ord – Tenet. Han skal hjælpe organisationen Tenet med at forhindre en tredje verdenskrig og dermed sikre verdensfreden. Hurtigt kommer han på færten af den russiske mand Andrei Sator, og for at stoppe ham må vores protagonist lære at beherske tidsinversion og stoppe de ting der ligger ude i fremtiden og dermed redde verden.

‘Tenet’ minder på nogle måder meget om Nolans tidligere film ‘Inception’, som handler om en gruppe, der kan gå ind i drømme og hente informationer ud. Der er det samme Sci-fi lag, og her er også en gruppe mennesker, der sammen behersker tidisnversion.

Nolan har det med tit at bruge de samme skuespillere, men i ‘Tenet’ er der kun få gengangere, og derudover er det nye Nolan-skuespillere, som er med. Michael Caine er som altid med, dog i en meget lille rolle, og Kenneth Branagh vender også tilbage – ham så vi også i Nolans ‘Dunkirk’. Derudover er Robert Pattinson, Elizabeth Debiki, Aaron Taylor-Johnson og John David Washington med. Nolan har aldrig været den store skuespiller instruktør, og den eneste skuespiller, som har været nomineret eller vundet en Oscar for en præstation i en af hans film, er Heath Ledger. Skuespillet i ‘Tenet’ er ganske stabilt, men det er ikke det, som er mest imponerende. Dog overrasker Robert Pattinson igen possitivt og virker til at være inde i en spændende periode af hans karriere.

Det er dog helt tydeligt, at Nolan har valgt at bruge rigtigt meget tid og energi på det tekniske, og her er der heller ikke en finger at sætte på noget. Billederne i ‘Tenet’ er vild flot filmet af Hoyte Van Hoytema, som også filmede de tidligere Nolan-film ‘Dunkirk’ og ‘Interstellar’. Der er nogle virkelig imponerende kamerature, og derudover er alle billeder knivskarpe og oftest meget stemningsfulde og smukke. Hvis man kan, skal man klart se filmen i 70mm eller i Imax, da det klart er pengene værd, og giver den bedste filmoplevelse.

Musikken er komponeret af Ludwig Göransson, som vandt en Oscar for sin musik til ‘Black Panther’. Han er endnu en ny Nolan-mand, men hans musik minder meget om den musik Hans Zimmer har lavet på mange andre Nolan-film. Jeg må indrømme, at jeg egentligt først troede, at det var Zimmer der havde lavet musikken, og det er ret flot, at Göransson har ramt den stemning så godt.

Effekterne er, som oftest i Nolans film, fuldstændig fremragende. Det er især i actionscenerne, at jeg synes filmen er bedst. Man sidder på kanten af stolen og er fuldstændigt betaget af alle de ting, som foregår på lærredet på samme tid, og hvor fuldstændig overlegent det er lavet.

Der er brugt mere jumpcut i denne film, end jeg ellers syntes at have set før i andre Nolan-film. Der er virkelig mange gange hvor, man ikke ser en scene til ende, før man hopper videre til en anden tid og et andet sted. Nogle steder har det en betydning for handlingen, og andre steder ikke. Men det passer meget godt med filmens genre, som jo mest er en tidsrejse film.

‘Tenet’ er ikke en nem film at se. Det er en film, hvor man skal følge godt med som publikum, og hvor man hurtigt kan glippe en vigtig ting eller en lille detalje, hvis man er uopmærksom et øjeblik. Det er også fordi, at filmen som sagt er tidsrejse film, men det er også en god gammeldags spion-thriller. Man får så mange detaljer, at man simpelthen er nødt til at følge med hele tiden, hvis man ikke skal stå helt af.

Det er et originalt take på tidsrejse aspektet, og der er nogle originale ting i ‘Tenet’. Men ellers synes jeg ikke filmen, har ligeså mange originale ting som vi har set i andre Nolan-film. Der er steder i filmen hvor der ikke, er så meget snak om tidsrejse, og hvor det mere bare går over i ren spionthriller.

Jeg syntes enkelte steder, at det virker, som om Nolan vil have lidt for mange detaljer og informationer med, og jeg sad nogle gange og følte mig lidt tabt. Der er simpelthen så mange lag i ‘Tenet’, at det er en film, man nok er nødt til at se flere gange for at få styr på hele handlingen og få alle detaljer med.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: