Guldpalmevinderen ”Paris, Texas”, der i år kan fejre 35 års jubilæum, står stadig som et af hovedværkerne fra Wim Wenders.

Anmeldt af: Kasper Rasmussen

Se at få genset Harry Dean Stantons pragtpræsentation i hans egen personlige favorit og glansrolle, der stadig både er en stor kultfilm men også en klassisk roadmovie.

Travis traver bogstaveligt alene rundt i en kæmpe ørkenvandring i Texas. Det har han efterhånden gjort i 4 år, da han en dag støder på sin bror Walt, der sammen med dennes kone i den mellemliggende periode har passet Travis ‘søn Hunter, der snart fylder 8 år. Travis er følelsesmæssigt forkvaklet efter bruddet med Hunter´s mor Jane, der heller ikke har formået at passe deres søn. Så en dag tager Travis modet til sig for sammen med sønnen at lede efter mor Jane. Men måske er afstanden mellem den lille familie for stor og knuderne for store til at samle deres fælles bånd.

Filmen havde dansk premiere 5.oktober 1984 og blev herhjemme Bodil-belønnet for bedste instruktør og bedste europæiske film og har siden da fungeret som fast indslag på diverse festivaler og repremiere forestillinger. Det er ellers ikke ligefrem en action mættet film og med den sparsomme historie skal filmen derfor trække på andre virkemidler. Dette mestrer tyskfødte Wim Wenders at fortælle med dette amerikanske gennembrud, der nok for de fleste amerikaneres opfattelse formår at være roadmoviens svar på Dustin Hoffmans skilsmissedrama: ”Kramer mod Kramer”.

Gennem filmens 145 minutters spilletid formår Wenders i symbiotisk samarbejde med Robby Múllers scenografi og Ry Cooders legendariske soundtrack, at få filmens publikum til at føle afsavnet og den menneskellige afstand mellem vores hovedpersoner så vi bliver hængende.

Men skuespillernes stærkt optegnede og dog neddæmpede spillestil er også en væsentlig succesfaktor, der specielt i Harry Dean Stantons og barneskuespiller Hunter Carsons præsentationer, sammensmelter deres ordinære livsførelser til en universal fortælling om menneskets forkrampelser efter meningen med livet.

Skuespiller Harry Dean Stanton nåede at blive hele 91 år gammel, men har siden 1954 nået ikoniske roller i 204 produktioner med højdepunkter i netop denne film, men også roller i ”Alien- Den 8. passager”, ”Flugtaktion New York” og ”Repo Man”. ”Kongen af roadmovies” Wim Wenders, har før instruktørstolen studeret både filosofi og sociologi og det er noget man kan mærke i hans film, også ifølge denne anmelders favorit nemlig 1987s ”Himlen over Berlin”.

Hans store idol er den japansk fødte mesterinstruktør Yasujiro Ozu, der også ynder at svælge i søgende mennesker der forgæves prøver at finde meningen med livet. Cinematograf Robby Múller har senere assisteret Lars Von Trier i ”Breaking the Waves” og ”Dancer in the Dark”. Filmens stilfærdige manuskript blev kreeret af afdøde skuespiller Sam Shepard.

Så få genbestilt en rejse til ”Paris, Texas”, der udover at være Kurt Cobains favoritfilm også gav navneinspiration til de to skotske bands ”Texas” og ”Travis”. 5 eviggyldige chaplins til Travis´ livssøgen, der forløses bedst på et stort lærred i andre søgende menneskers nærhed.

‘Paris, Texas’ er muligvis en svær film at finde, men den kan lejes på Sf Anytime

Se trailer her: https://www.youtube.com/watch?v=9e590FeeGCM

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: