Colette – en sammensmeltning af fantasi og virkelighed

Anmeldt af: Cecilie Work Buhelt

Sidonie-Gabrielle Colette var en litterær pioner, som ikke blot ændrede fransk litteratur, men udfordrede kønsbegrænsningerne og satte skub i frigørelsen af kvinder. Keira Knightley portrætterer den ikoniske forfatterinde, hvilket ikke er en overraskelse eftersom Knightley altid brillerer ypperligt i periodefilm.

Fra første scene bliver vi præsenteret for overdådige kostumer, udsøgte rekvisitter og betagende locations, som alle sender os tilbage til det sene 1800-tal – en tid, hvor finkulturen tilhørte de bedst bemidlede og en kvinde uden korset kun lod sig se i sovekammeret. Colette er – som de fleste kvinder af sin tid – optaget af at være en hengiven hustru. Hendes husbond, Willy (Dominic West), var en succesfuld forfatter. Successen varer dog ikke længe og pengene slipper op, hvorfor Willy satte sin begavede hustru til at skrive sin første bog – under navnet Willy, vel at mærke. En bog, som både bliver en begyndelse, et opgør og fødes med en sjælden magt, der kan ændre et samfund.

I kunsten er alt ladesiggørligt – også sammensmeltningen af fantasi og virkelighed.

Både for publikum og for Colette udviskes linjerne mellem bøgernes fortælling og virkelighedens hændelser. Det bliver mere og mere tydeligt at karakteren Claudine, som lever på bøgernes kvalitetspapir, også banker i Colettes årer. En frigjort kvinde, som leger med samfundets normer og afprøver sine seksuelle grænser.

Instruktør Wash Westmoreland har begået en smuk film, hvis stærke symbolisme komplimenterer tiden og stemningen unægteligt. Filmen formår desværre ikke at skabe grobund for publikums sympati og den emotionelle tilknytning til filmen halter på bekostning deraf. Filmen emmer af dokumentarisme krydret med drama, og derfor bliver publikums fornemmeste opgave at lære og lytte frem for at føle og mærke. 

Vigtigheden i historien kan ej forties, og tematikkernes aktualitet kan ej benægtes. Et menneskes ret til at blive set, hørt og læst er ufornægtelig. Vi som mennesker kan ikke eksistere i kraft af et andet menneske, vi skal eksistere i kraft af os selv, vores passion og vores kald i livet. Filmen illustrerer, hvorledes denne svære bedrift – at være sandfærdig over for sig selv – bliver nemmere med kærligheden ved sin side.

Colette er en flot udført og kunstnerisk film med en vigtig historie, og Keira Knightley har aldrig været bedre. Dominic West er yderst interessant i rollen som den dominerende, kunstneriske mand, som tager for sig af livets glæder og som stiller sit køn til ansvar for egne ugerninger.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: